BAŤA & KALÁBŮF NĚŽNÝ BEAT

facebook

RECENZE

Big-Beng 15/2001: Baťa & Kalábůf něžný beat - Ostov, (Bellatrix Records)

Za léta existence si pražsko-mělnický Baťa & Kalábůf něžný beat získal respekt i vážnost. Dobral se k nim ze druhé linie, dosáhl  jich díky trpělivosti a neměnosti hudebního názoru. Svým zvukem patří k letitým partám a la Etc... Vladimíra Mišíka. Svým pohledem na svět patří k moderním "esoterickým souborům", což je dáno postavou "pouličního filosofa" Petra "Bati" Kundráta za mikrofonem, u kytary a také za vší hudbou a texty.

Od skupiny čekejme příjemno a vesměs střední tempo se sklonem spíše se ploužit. Její výraz připomíná romantické plahočení se ulicemi: však je v Kundrátových textech romantiky na rozdávání. Je pozorovatelem a zapisovatelem. Je schopen srovnávat a prožívat, je ochoten hledat za bolestí krásu. Když se tohle všechno obejme veskrze příjemnou hudbou, která je uspokojivá jak v albové podobě s pohostinskými zpěvy, bongy, hornou, saxofonem či harmonikou, tak v akustickém či pouze kytarovém - ohňovém provedení, dosáhneme neopakovatelné nálady. Právě ta je pro Baťu & Kalábůf něžný  beat rozhodující.Zásadně se nepouští do kontroverze. Ukazuje pozitivní směr života, byť podepřený ( jak již bylo nazančeno)
bolestivými zkušenostmi (Beznaděj, Papírový hotel, Možná). Za skupinou nestojí extravagantní hudební výkony. Je v ní totiž o mnohem víc. Rhythm`n`bluesová poctivost, slyšitelná "češskost" (a jde to náramně dohromady) a civilní projev všech zainteresovaných (například Kundrát se svými výtečnými texty nemusí být v čele, stojí samy za sebe a poutají na sebe pozornost jako stéblo pro tonoucího). Bez nadsázky je za deskou cítit ovlivnění Brucem Springsteenem. Inspirace jako hrom, navíc poctivě přetavená  a provedená.

Jaroslav Špulák
4 pacičky
Zpět